mia-

Alla inlägg under februari 2013

Av Mia - 26 februari 2013 07:22

Såååå underbart skönt med sovmorgon.

Fick sova ända till 6.40 Barnet var lite seg upp men jag längtar efter en underbar dag.

Ska strax gå ut och morgonfodra hästarna. Sedan blir det lite stallpyssel. När Sofia kommer tillbaka från stan ska vi utforska omgivningarna. Det blir uteritt. Se om vi hittar några bra ridvägar.

Nu har de hittat en liten runda som tar ca 20minuter att skritta.


Sedan blir det att åka in till stan och rida damerna där. Har inget inplanerat får se vad vi hittar på. Inte gå över isen iallafall :)



Av Mia - 25 februari 2013 16:10

Ja då sitter man här i trappen igen. Tror att jag ska vadera detta trappsteg så det blir extra skönt att sitta på.

Tur att det är kanon utsikt här ifrån iallafall.

Sitter och tittar ut över stallet och väntar på att få se när Elise och Sweet ska ge sig iväg ut på tur.

Började dagen med jobb. Sedan bar det ut till flättna för att rida ut med damerna.

Idag fick Rosie följa med för första gången på länge. Elise red henne barbacka.

Oj viken lycklig häst. Hon var helt salig över att få komma ut. Vilken energi. Och vilket väder!!! Vilken natur!

   

Allt gick riktigt bra.... eller?!

Vädret var underbart. Red en runda som jag har ridigt tidigare med Elin. Allt gick bra tills vi gick genom isen! SHIT!!!! Rosie gick först hon gick i med frambenen tog sig snabbt upp och iväg. Jag och Fresa kom bakom. Vi åkte ner helt. Alla benen ner i vattnet. Skitläskigt trodde att nu är det slut.... Men vi kom upp "bara" benen som gick genom isen. Har som sagt gått där förut var helt säker på att det var fast mark vi gick på... men icke! Ja ja det gick bra. Lite nervösa och chockade men annars ok.

Satt och var lite oroliga för hur vi skulle ta oss tillbaka. Men vi hade en mysig stund där vi var.

Sedan tillbaka över isen och det gick bra. Inga problem att ta sig över. Kommer garanterat att vänta med att rida där igen tills all is och snö är borta så man ser hur det ser ut.

Sedan var det ett litet öppet fält ca 30m rakt över. Vi ökar takten lite över tänkte vi. Rosie var ju på ett strålande humör och visade ingen smärta alls. Och liten kort galopp.......

Jag hör barnet skrika!!!! HJÄLP JAG RAMLAR AV!!!! vänder mig om och ser Rosie lägga av världens bockserie!!!!

Ägarna har sagt att hon bckar ibland men det är inget jag eller Elin har märkt av tidigare... Men nu vet vi att hon kan!

Hon behöver bara lite överskottsenergi!

Sedan var det takta nästan hela vägen hem. Bara lite stop för att ta fantastika bilder på den underbara naturen.

Och det vackraste motiven av alla. Elise och fantasiska Rosie.

Rosie mådde prima när vi kom tillbaka. Tror tillomed att svullnaden hade dämpat sig någe. Lämnade damerna inne och skrev på tavan att jag hoppade att de andra stallkamraterna kunde tänka sig att täcka dem och släppa ut dem.

Jag tror att de behövde få vila efter denna hmm underbara ridtur!

     




Av Mia - 24 februari 2013 17:50

Har som sagt jobbat hela helgen. Men den har vart riktigt bra iallafall. Har kanon arbetskamrater som förgyller dagarna.

Sedan har jag vart i stallet och myst med damerna.

Igår var första gången Fresa markerat att hon blev trött och inte orkade riktigt. Faktiskt kul att det börjar märkas på henne att det tar lite av energin att vara dräktig. Vi klättrade i branta backar. Då blev hon väldigt flåsig och behövde vila 2 gånger. Hon fick välja tempot nästan själv. Hon fick inte rusa och då blev det jobbigt. Men hon fick vila så länge hon ville och efter vilopaus nr 2 var hon lika galen som vanligt. Kortade dock av rundan än vad jag tänkt mig. Tokiga tanten tokrusade med mig i skogen. Fniss.


Rosie ville ha lite uppmärksamhet igår. Hon har inte vart så sugen på att komma in på dagarna när jag har pysslat med Fres så jag har låtit henne vara. Jag har klämt och kännt på henne i hagen. Men igår då kom hon farandes och ropade på mig. Självklart fick hon komma in. Passade då på att gå ut med henne på promenad/joggingtur. Hon har vart svullen på ena benet i flera veckor, det vill inte lägga sig. Hon är inte halt. Kan springa som en tok i hagen utan att halta. Testade att springa med henne på hårt underlag. Inte en rektion förutom glädje. Så vi sprang till Rolfs hus fram och tillbaka. Tog glad häst.


Idag har jag och Fres vart ute i skogen. Först var hon trött, jag säppte henne på ett fält och hon valde en lugn arbetsgalopp!!!!! hjälp är hon sjuk!!!!!???? Sedan kom hon igång. När vi gick i skogen och kättrade runt ville hon bara springa. haha. Sedan styrde jag på ett hinder och då jäklar blev det fart på tanten. Men hon fick bara ett språng. Hon ville mer men jag ville ta det lite lugnt.

Sedan skulle vi hem, hon vill galoppa. Ja ja gör det då tänkte jag..... då tog hon över och stack iväg i fyrsprång!!!!! fullt ös jag höll på att bli medvetslös. Hon kommer på att oj här ska vi nog svänga.... hon tvärnitar och svänger...... ojoj vad löst jag satt. Men jag satt kvar. Sedan skuttade hon som en idiot hela vägen hem........... Så när vi kom hem så gick vi in på gräsbanan och jobbade. Haha. Så går det!!!!! Mycket dragkamp mycket hopp och skutt med bogar och ben och kasta upp huvudet och fladdra omkring. Men sedan så hittade vi varandra och fick ett fint arbete i alla gångarter och en super galopp! Helt fantasktiskt. Då lång tygel och massa klappar. Underbara häst hihi.


Rosie stod inne när vi kom tillbaka. Så jag hämtade tränset och tog ut damen. Oj vad glad hon blev. Kastade mig upp barbacka och red till präriestigen och tillbaka.   Ingen hälta. Ingen skillnad på svullnad före och efter ridturen. Underbara häst det var som att komma hem igen att få sitta på henne. Hon är verkligen underbar.

Har toksaknat att rida henne. Nu får vi väl se hur det kommer att gå. Jag vågar inte hoppas på någonting.

Men ska ev försöka göra samma sak i morgon. Rakt fram på hårt underlag. och bara skritt.


Jag hade intaget av hästarna när jag kom hem. Elise kom ut och hjälpte mig.       

Här är hon med Fina Exelent en underbar liten c.ponny hingst.    


Av Mia - 22 februari 2013 19:31

Idag har det vart verkliga toppar och dalar med bredbandet. Hade toppen motagning i soffan tidigare i kväll. Så jag lyckades se på film såååå nice.

Nu ville de inte vara med alls så ny sitter jag i trappen och ser ut över gården. Hästarna är nattade. Står och mumsar på sina hönät och mår toppen.

Har vart i ridhuset i 2 dagar nu. Så jäkla roligt. Vilket annat jobb det blir. Man inser inte hur mycket man saknar det innan man får testa på. Sweet har vart underbar i ridhuset. Dock blev hon lite trött idag då jag tryckte på för mycket. Men de kom runt banan tillslut. Det var en bana på 5 språng. En maxad oxer på en meter, sedan en kombination på 90 där blev det stopp på båda.. Sedan var det ett smalhinder på ca 90 och som avslutning en bred svinrygg på böjt spår på ca 80.

Duktiga tjejer.

Sedan kom Fredrik med 2 ponnyer som vi skulle provrida. En supersöt liten pojk på 15år. Nella blev kär. Den var verkligen supersnäll. Men Elise fick sitta upp och sätta lite press på den. Då insåg vi att det nog itne är en ponny för oss. Den var väldigt stel och den stod emot på hinder. Elise fick jobba ganska hårt.

Sedan var det en vit lite större ponny c-ponny. Den var också ganska stel. Men Elise lyckades iallafall jobba ihop den stundtals.

Den ville inte veta av några hinder. Ville inte ens trava bommar. Så nej tack.

Vi söker en läromästare till Nella. Helst en B.ponny med lite go men som ska vara supersnäll.

Men jag tror att Elise tyckte att det var roligt att provrida. Det är så roigt när folk frågar hur gamma Elise är hihi. De blir så inponerade av vad hon kan. Hon är ju så liten. Typ - har du hoppat det hindret?! men det ligger ju på en meter?!

Haha underbart!


Elise red även Talli igår i ridhuset. Han är insutten och skrittad och travad på 3 gånger innan Elise "tog över" Igår andra gången hon sitter på ponnyn så galoperade de i båda varven och travade över bommar. Det är helt sjukt.

Jag måste bli bättre på att ta kort och filma. Men det händer så mycket hela tiden och jag har inget annat än mobilen att ta med...


Elise lär sig massor. Det är underbart. Hon verkligen njuter av livet på landet. = hon vägrar åka till stan. Jag ska jobba hela helgen och sova i stan. Hon tänker inte åka någonstans. Hon kommer att sova kvar här i huset. Får väl se hur länge det håler i sig. haha


Nehe dags att ta ut sockerkakan ur ugnen. Haha jag har bakat!!!!

Älsta pojken fyllde 4 i tisdags och ska ha kalas i morgon. Så då hjälpte jag Sofia att baka. Hon får ju ta hand om vår ponny en del. Så då hjälper jag till bäst jag kan.


Hej hopp

Av Mia - 21 februari 2013 07:02

Livet på landet är en blandning mellan fullt ös och total förslappning. Dagarna då jag jobbar bir det hektiskt. Ska hinna med så mycket.


Jag har haft hästskötare till Fresa 2 dagar. Elise har ridit henne. Först en dag i skogen barbacka, Sedan en dag på banan på hacket. Duktiga tjejer.

Själv tog jag ett lugnt pass på Fresa igår. Vi skrittade i skogen, klättrade lite backar. Sedan gick vi in på banan bara några minuter och kände att vi kunde jobba även där. Duktig tjej. Banan på lilla är katastrof illa nu. Hua vilket hämskt underlag. Jag tycket att vårat är lite hårt... haha... Ja ja vi ska ev harva vår bana idag. Se om den blir lite bättre kanske.


Idag ska alla hästar tränas.
Vi ska till ridhuset och hoppa.

Elise ska rida Sweet och Talisman. Talisman ska nog få prova att gå över bommar. Får vi se vad som händer :)

Sofia ska hoppa Leiontine och Trendy. Sedan får vi se om jag kanske tar mig en promenad med fina exelent.

Det är s skönt jag är ledig idag. Så idag blir det bara stallet. Ska se till att ta massa kort när vi är och tränar.

Ev försöka filma lite.


Jaaaa igår kväll fick vi igång luftvärmepumpen!!!!! Vi har nu värme. Behöver inte sova i grottbjörnsdräkt. Det är underbart. Har även fått in lite värme i köket. Så nu går det att sitta här utan att bli blå haha.

Det är underbart med värme:)



Av Mia - 17 februari 2013 12:25

Blev en tidig kväll igår. Jag och Elise bäddade ner oss för att kolla på film.... jag somnade. haha. Snacka om att livet på landet tar energi. Men det är underbart. 

Var in till stan igår och hämtade lite ur lägenheten, var till stora och hämtade lite saker. Sedan blev det en tur på Fresa. Skuttade lite i skogen. Idag har jag planerat att rida med Carola. Ska ringa henne efter unch o se om hon är redo. 

Nu kom barnet in. Dags för lunch. 

Hon har galoperat på Talisman Hans första gång i galopp med ryttare på ryggen. Duktiga Elise. 


Snabbt inlägg men men så är livet. 


Ps det ramlar ner mögel från himlen!

Av Mia - 16 februari 2013 07:13

Sitter vid mitt köksbord och ser på hur dagen vaknar. 

Hade en toppendag i går. Mysig avslutning på dagen med en liten tjejjkväll. Alla tjejer runt vårt köksbord. Ostbågar och godis, läsk till barnen och en flaska vin till mammorna. 

Sov riktigt bra inatt. Vaknar dock tidigt som vanligt. Men det är härigt att se dagen vakna utanför fönstret.   

Idag blir det träning på morgonen för Sweet. Sedan åker jag till stan och ska ut på en busrunda med Fres. Ska även hämta lite grejor i lägenheten. 

Nu ska jag se till att utfodra barnet som jusst kom upp. 


Av Mia - 15 februari 2013 16:25

Kallt kallt men blir varm på kärlek till mitt nya hem. Eller ja vi har ju egentligen inte flyttat in än...

Jag har packat upp och städat i köket idag. Försökt att inte packa upp för mycket... men det är svårt.

Men fint blir det.

Upptäkte dock att diskmaskinen inte fungerar.... surt men men jag skulle få en ny. Kan ju hoppas på en rostfri då så det passar lite bättre in i övriga köket.

Ganska bra att test bo lite. Hitta de där sakerna som inte fungerar. Konstaterade även att lyset ovanför handfatet inte fungerar. Det blir en del för de att fixa innan stor fytten.

Sofia är i stann nu och hämtar alla barnen. Hon skulle även köpa med sig en flaska vin eller 2 :) mycket trevligt.

Jag har maten i ugnen så nu är baret välkommen hem. Det är dukat och det är ljus på borden. Mest för värmen men även för mysfaktorn.

Hade Alex här på en fika tidigare. Trevligt. Fikade en stund och sedan pysslade vi i köket. Fick en del gjort. Nice nice.

Tog med mig sweet upp till stora vägen och mötte alex. Tog bara ca 12minuter att gå tid upp. Sweet var nöjd med att komma ut och se sig omkring en stund. Taktade och frustade nöjt. Underbara ponny. Ska ha ihopsläpp i morgon i stället. Sofia har haft fullt upp hea dagen med träningar och jag har städat. haha

Badrummet är skurat. Så nu går det att använda toan.

En råtta har fått sätta livet till. hehe hoppas att de övriga också går åt snart.

Ne nu är det dags att barnet kommer hem tycker jag.



Presentation


Livet runt Mia och alla hästarna

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20
21 22
23
24
25 26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards